• +420 485 107 711
  • aperta@aperta.cz
    logologologologo
    MENUMENU
    • Služby
          • Vzdělávání

            Posilování dovedností – růst profesionality
            Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
            Speciální komplexní programy
            Zajímavosti a inspirativní přednášky
            Online kurzy

            Poradenství

            Transformace organizace
            Analýza firemní kultury
            Assessment/development centrum
            Metody agilního řízení
            Hodnocení výkonu zaměstnanců
            Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
            Metoda 360°
            Psychodiagnostika

            Teambuilding

            Týmová rezonance
            V jiném příběhu
            Nová energie
            Osobní poklady

            Koučink

            Individuální koučink
            Krátkodobý intervenční koučink
            Týmový koučink
            Dlouhodobý rozvojový koučink

            Pevná vůle

            Pevná vůle
    • Služby - nastavit ve STATIC BLOCKS
      • Vzdělávání
        • Posilování dovedností - Růst profesionality
        • Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
        • Speciální komplexní programy
        • Zajímavosti a inspirativní přednášky
      • Poradenství
        • Transformace organizace, restrukturalizace výkonu
        • Analýza firemní kultury
        • Assessment/development centrum
        • Audit motivačních nástrojů
        • Hodnocení výkonu zaměstnanců
        • Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
        • Metoda 360°
        • Psychodiagnostika
      • Teambuilding
        • Týmová rezonance
        • V jiném příběhu
        • Nová energie
        • Osobní poklady
      • Koučink
        • Individuální koučink
        • Krátkodobý intervenční koučink
        • Týmový koučink
        • Dlouhodobý rozvojový koučink
      • Otevřené kurzy
        • JARO 2020
        • LÉTO 2020
        • PODZIM 2020
    • Reference
    • O nás
    • Blog
    • Aktuality
    • Kontakt
    MENU

    Faktory ovlivňující práci týmu I. – Důvěra

    V rámci své profesní dráhy jsem měl mimo jiné i možnost vést dočasné týmy při práci na krátkodobých projektech. Dávalo mi to skvělou příležitost blíže sledovat, které faktory ovlivňují schopnost týmu dobře spolupracovat a zvládnout zadaný úkol.

    Takových faktorů je pochopitelně mnoho. Jistě hraje výraznou roli kvalita zaměstnanců, tedy jejich dovednosti, zkušenosti, ochota se učit a schopnost spolupráce. Tohle bylo to hlavní, na co jsem se zpočátku zaměřoval především a na co jsem hodně sázel. Kvalitní tým znamená přeci kvalitní práci, nebo ne? Došel jsem až tak daleko, že jsem si na jeden obzvlášť náročný projekt prosadil možnost složit takzvaný „elitní“ tým, který měli tvořit jen kvalitní, ozkoušení lidé a pro mě již známí lidé.

    Bylo pro mě velkým překvapením, když právě tento projekt skončil s podprůměrným výsledkem. Vlastně na tom byl podobně, jako jiný, ve kterém jsem měl mnoho méně zkušených, neozkoušených a neznámých lidí.

    Až po nějaké době hledání i sebevzdělávání jsem začínal tušit společný kámen úrazu, a tedy i onen důležitý prvek, který často ovlivňuje, jak tým vlastně funguje. A, světe div se, je jím důvěra. Právě důvěra byla to, co velmi zásadně ovlivňovalo nejen mou práci ve vedoucí pozici, ale i funkčnost celého týmu.

    Postupně jsem si tedy ujasnil, že důvěra jde hned v několika směrech.

    1. Od podřízených ke mně.

    Pokud mi podřízení nevěří, mají větší tendenci rozporovat zadané úkoly, hledat v nich chyby, udělat je nekompletně či, v krajním případě, mou činnost bojkotovat. Když mi naopak věří maximálně, je to sice výhodné, co se zadávání týče, ale bere určitou míru iniciativy a všechna tíha leží na mě. Určitá míra rozporování totiž dává možnost společně odhalit nedostatky a zabránit tak chybám, které bych já sám mohl přehlédnout.

    2. Ode mě k podřízeným.

    V případě, že ve své podřízené důvěru nemám, často mě to vede k tendenci se na ně nespoléhat a muset si všechno „udělat sám“. Podřízeným pak zadávám pouze jednodušší úkoly, což vede k jejich malému rozvoji i nižší míře jejich seberealizace. To vše se pochopitelně projeví na odvedené práci i na mém množství energie. Na druhou stranu, když podřízeným věřím hodně, může mě to vést do stavu, kdy už nesleduji průběh vyhotovení úkolů či kvalitu výsledné práce. To může paradoxně vést k nižší morálce v týmu a horším výsledkům.

    3. Důvěra podřízených v sebe samé.

    Tento směr se dle mého velmi intenzivně odvíjí od směru druhého. Když v podřízené nevěřím, snížím tím i jejich důvěru v sebe a své schopnosti. Začnou pak vyhledávat úkoly spíše jednoduššího charakteru, protože si na těžší netroufnou, zmizí určité nadšení či energičnost a v týmu může dokonce i zavládnout „poraženecká“ nálada. Pro řešení každého složitějšího úkolu chodí pak za mnou, stejně jako v případě náročnějších rozhodnutí. Vzniká určitá nesamostatnost. V opačném případě, tedy že v tým věřím hodně a podřízení získají dojem „elity“, může to výrazně ovlivnit jejich ochotu více investovat do snahy o dobře odvedenou práci, protože jejich průměr je přeci obecně nadprůměr. Také mi mohou z rukou začít mizet otěže, protože proč se přeci ptát nebo se se mnou radit, když my jsme ti dobří a můžeme to zvládnout sami. To může vést k mnoha rozhodnutím, které tým udělal, aniž by se s vámi předtím o tom poradili. Osobně to považuji za také celkem nepříjemnou situaci.

    Důvěra má tedy pro mě minimálně tyto tři stupnice, které musím dobře vyvážit, abych byl schopen své podřízené efektivně vést. Zásadním poznatkem však zůstává, že dobrý vedoucí pracovník nehledá pro vyvážení nějaký obecný způsob, ale zvládá to vždy přizpůsobit svých schopnostem, potřebám i možnostem týmu, a neposlední řadě také aktuální situaci. A v tom si myslím, že je ta opravdová výzva.

    Na článek navazuje téma Faktory ovlivňující práci týmu II. – Introverze a extraverze

    Tomáš Drahoňovský
    lektor a konzultant v Aperta, s.r.o

    Můžeme být jen sami sebou, protože všichni ostatní už jsou obsazení.

    Sdílet

    Další příspěvky

    3. července 2023

    Sebereflexe: Klíčová a cenná dovednost


    Číst dále
    21. června 2023

    Tento způsob léta, zdá se mi poněkud cyklistickým


    Číst dále
    12. června 2023

    Vzdělávání prožitkem


    Číst dále

    Aperta, s.r.o.

    Lužická 1157/30 Liberec 1, 460 01
    aperta@aperta.cz
    +420 485 107 711

    Aperta newsletter

    Pokud vás informace na našem webu zaujaly, můžete se jednoduše zaregistrovat k jejich odběru emailem.





      • Ochrana osobních údajů
      • Předvolby souboru cookies
      2023 © All Rights Reserved Aperta, s.r.o. | tvorba webu SEMTIX.cz
        Spravovat Souhlas s cookies
        Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
        Funkční Vždy aktivní
        Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
        Předvolby
        Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
        Statistiky
        Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
        Marketing
        Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
        Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
        Zobrazit předvolby
        {title} {title} {title}