Zaměstnání je místo, kde trávíme většinu našeho času, a proto není divu, že atmosféra a vztahy, které tam panují jsou pro nás často velmi důležité. Jedním z nejzřejmějších projevů toho, jaká atmosféra na pracovišti panuje, je humor. Ten může být skvělým způsobem, jak podpořit pozitivní atmosféru a zlepšit týmovou. Avšak špatně pojatý humor může být signálem, že se pod povrchem všeho toho smíchu něco děje. Lze podle něj indikovat překvapivě mnoho věcí.
Například můžete však potkat pracoviště, kde je humor na denním pořádku, avšak něco na něm tak nějak nesedí. Pozorný návštěvník si pak může všimnout, jaká témata a jak jsou prezentována. Pokud se například často naráží na problémy firmy, může to poukazovat na dlouhodobou frustraci či napětí. Když je tématem vzájemné zesměšňování, či rádoby vtipné vulgarismy, mohou tým ovlivňovat neřešené konflikty. Mezi opravdovým humorem a snahou nepřímo vyjádřit zlost či jiné emoce je zásadní rozdíl, který ale ne vždy hned vidíme.
Lze říci, že většina pracovišť nějaký styl humoru má, ať už více čí méně osobitý. Jsou však i taková místa, na kterých vtip a milé hašteření prostě nepotkáte. To samo o sobě naznačuje, že se buď jedná o velmi formální prostředí, nebo že se lidé prostě bojí nějaký vtip udělat. Ani jedna z variant není zrovna nejlepší. Přeci jen, organizace, které povzbuzují používání humoru jako mechanismu pro zvládání stresu a budování týmového ducha, často prokazují lepší schopnost adaptace a odolnosti vůči změnám. Humor pomáhá uvolňovat napětí a vytváří prostředí, kde se zaměstnanci cítí pohodlněji při sdílení nápadů a řešení problémů.
Jak je to v tomto směru u vás? Sledujte, čemu se smějete, zda to je opravdu k smíchu. A v případě, že to není zrovna ideální, nebojte se hledat cestu ke kvalitnímu, společnému humoru. I když změna není lehká, podpoříte tím nejen sebe, ale i svůj pracovní tým.
Tomáš Drahoňovský
lektor a konzultant v Aperta, s.r.o
Můžeme být jen sami sebou, protože všichni ostatní už jsou obsazení.