• +420 739 036 622
  • aperta@aperta.cz
    logologologologo
    MENUMENU
    • Služby
          • Vzdělávání

            Posilování dovedností – růst profesionality
            Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
            Speciální komplexní programy
            Zajímavosti a inspirativní přednášky

            Poradenství

            Transformace organizace
            Analýza firemní kultury
            Assessment/development centrum
            Metody agilního řízení
            Hodnocení výkonu zaměstnanců
            Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
            Metoda 360°
            Psychodiagnostika

            Teambuilding

            Týmová rezonance
            V jiném příběhu
            Nová energie
            Osobní poklady

            Koučink

            Individuální koučink
            Krátkodobý intervenční koučink
            Týmový koučink
            Dlouhodobý rozvojový koučink

            Pevná vůle

            Pevná vůle
    • Služby - nastavit ve STATIC BLOCKS
      • Vzdělávání
        • Posilování dovedností - Růst profesionality
        • Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
        • Speciální komplexní programy
        • Zajímavosti a inspirativní přednášky
      • Poradenství
        • Transformace organizace, restrukturalizace výkonu
        • Analýza firemní kultury
        • Assessment/development centrum
        • Audit motivačních nástrojů
        • Hodnocení výkonu zaměstnanců
        • Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
        • Metoda 360°
        • Psychodiagnostika
      • Teambuilding
        • Týmová rezonance
        • V jiném příběhu
        • Nová energie
        • Osobní poklady
      • Koučink
        • Individuální koučink
        • Krátkodobý intervenční koučink
        • Týmový koučink
        • Dlouhodobý rozvojový koučink
      • Otevřené kurzy
        • JARO 2020
        • LÉTO 2020
        • PODZIM 2020
    • Reference
    • O nás
    • Blog
    • Aktuality
    • Kontakt
    MENU

    Koroviny – Tvorba vlastní identity

    z cyklu společnosti Aperta, s.r.o. Buď zpět a FIT:

    Krátká  zamyšlení s ambicí inspirovat se současností pro dobré či lepší jednání

    Dnešní téma (Rouškaři a pan Bezrouška) se bude věnovat tvorbě vlastní identity a zkusím ho rozvinout na příkladu nošení či nenošení roušek. A podotýkám, že tím nechci napadat nařízená rozhodnutí. Chci především  ukázat poněkud nezdravý mechanismus, jak  si také někteří lidé mohou vytvářet vlastní identitu.

    Tyhle dvě skupiny tu vždycky byly.   Říkám jim vyznavači. Lidi, kteří se rychle chytnou nějaké pravdy a udělají z ní světonázor, životní styl.  Rouškaři mají tendenci se sdružovat – hledat sobě podobné. Tvoří různé facebookové skupiny či bubliny. Nebo obsazují různá veřejná místa.  Pan Bezrouška, jak už napovídá název, je naopak většinou sám, nebo tvoří nějakou výlučnou skupinu sobě podobných individualit. Obě skupiny se ale vzájemně pozorují a hlídají, a to proto, aby si mohly dokazovat, jak jsou ti druzí nemožní, hloupí a omezení.

    Oba typy se prostě potřebují a oba typy si ze svého postoje vytvořily de facto ideologický světonázor a oba  tak mohou  svým chováním a jeho dopady  být pro nezúčastněné nebezpeční. A to proto, že oba typy chtějí posilovat svůj vliv.

    Důležité proto je naučit se rozpoznávat u sebe nebo u druhých, kde se toto vyznavačství vlastně bere! A Proč! Napoví dvě důležité charakteristiky vyznavačů.  Za prvé, oni se nespokojí  s vnitřním vyznáním. To je jim málo. Oni ho potřebují prezentovat na veřejnosti. Potřebují se s ním chlubit a potřebují tu nahlas, tu skrytě nevyznavačům naznačit, že když nejsou jako oni, jsou trochu divní. Dokonce třeba i ohrožují dobrý chod společnosti. Ano, toto je druhý rys, který je spolehlivě identifikuje.  Velmi často se zaštiťují dobrem pro druhé. Samozřejmě tím jejich. Toto chování zřejmě souvisí s tvorbou vlastní identity skrze budování identity skupinové.  Dobré je si všímat, jak vyznavači hovoří. To napoví. Jejich časté používání Já nebo My  je přímo typické:  „Já nosím – My nosíme“, „Já dělám – My děláme“,  „Já nejím – My nejíme…“  To, jak se nekompromisně vymezují vůči druhým,  to je přesně ten mechanismus, kdy vlastní identita a vlastní velikost roste.

    audio nahrávka

    Ale jsou i jiné, mnohem zdravější postupy, jak svou identitu posílit, nebo dokonce změnit. Tady jsou 4 příklady zralejších – fitnesovějších  –  cvičení:

    • Soustředit se v životě na podstatné – vyznavači se většinou chytnou nějaké drobnosti a z ní udělají velblouda.
    • Učit se různosti – vyznavači opravdu hlásají jednu – tu svou – pravdu.
    • Nebrat se tak vážně – humor použitý vůči sobě je velkým znamením naší zralosti.
    • Používat víc empatie – setkání s jiným pohledem na věc či problém nemusí být vždy jen ohrožující – může také inspirovat.

    Vytvořili jsme pro vás sérii on-line vzdělávacích a inspirujících příspěvků, které najdete v sekci
    Buď zpět a FIT.

    Oldřich Kvasnička

    jednatel poradenské a vzdělávací společnosti Aperta, s.r.o

    Sdílet

    Další příspěvky

    12. července 2025

    Sólo trip aneb duševní hygiena


    Číst dále
    18. června 2025

    Dobrodružství je, když …


    Číst dále
    11. června 2025

    Jak něha mění metabolismus


    Číst dále

    Aperta, s.r.o.

    Lužická 1157/30 Liberec 1, 460 01
    aperta@aperta.cz
    +420 739 036 622

    Aperta newsletter

    Pokud vás informace na našem webu zaujaly, můžete se jednoduše zaregistrovat k jejich odběru emailem.





      • Ochrana osobních údajů
      • Předvolby souboru cookies
      2025 © All Rights Reserved Aperta, s.r.o. | tvorba webu SEMTIX.cz
        Používáme cookies! 🍪

        Aby náš web fungoval správně a byl pro vás co nejlepší, používáme cookies. Některé jsou nezbytné pro základní funkce, jiné nám pomáhají zlepšit váš zážitek (třeba tím, že si pamatují vaše nastavení nebo nám dávají anonymní statistiky o návštěvnosti).

        Můžete si vybrat, které typy cookies nám dovolíte používat:

        Funkční Vždy aktivní
        Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
        Předvolby
        Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
        Statistiky
        Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
        Marketing
        Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
        Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
        Nastavení preferencí
        {title} {title} {title}