Růst a expanze firem jsou obvykle vítány, ale klíčovým faktorem pro úspěch je kvalita pracovníků,
které chceme pro nový provoz či linku angažovat. Získání nových zaměstnanců z vlastních řad může být ideální, ale ne vždy je toto řešení tak dobré, jak se na první pohled zdá.
Je nezbytné přemýšlet nejen o obsazení nových pozic, ale také o dopadu na stávající oddělení. Nedostatek zkušených pracovníků v důsledku expanze může oslabit provoz a snížit celkovou produktivitu.
Již mnohokrát jsme byli svědky situace, kdy firma sice úspěšně expanduje, avšak stávající provozy tím dostává pod dlouhodobý tlak. Jsou jim tím totiž odebrání zkušení, seniorní jedinci, kteří nejen že zastanou velkou část práce, ale zároveň jsou také schopni vychovávat své další nástupce. Co se stane, když jsou převeleni? Práce je víc, nejsou na ni zkušení lidé, a ještě není nikdo, kdo by je efektivně zaučil. Vypořádat se s takovou situací často trvá třeba i půl roku.
Proto je důležité mít strategii vzdělávání a rozvoje pracovníků, aby byli schopni plnit nové role a zároveň udržet stabilitu v existujících týmech. Investice do kvalitních pracovníků je základem pro udržitelný růst a dlouhodobý úspěch firmy. Chceme se rozšiřovat? Musíme systematicky vzdělávat a vychovávat.
Zaměřit se na to, jak v naší firmě vzděláváme, vychováváme a předáváme know-how se může v době expanze zdát jako nadbytečné, jako výdaj a čas navíc. Z dlouhodobého hlediska je to ale právě to, co umožní v expanzi efektivně a bez propadů pokračovat. Proto by systematické vzdělávání mělo být nezbytnou součástí strategie každé rozšiřující se firmy.
Tomáš Drahoňovský
lektor a konzultant v Aperta, s.r.o
Můžeme být jen sami sebou, protože všichni ostatní už jsou obsazení.