Jsou situace, kdy sedím, přemýšlím a čekám na nápad, o kterém doufám, že přijde. Jenže on nepřichází a já pomalu ale jistě ztrácím jistotu, že úkol zvládnu splnit včas. Nejednou jsem se takto dostal do stresu víc, než bylo záhodno. Ale proč?
Že se vlastně jedná o specifický druh myšlení jsem zjistil až v knize Aha faktor. Kniha zkoumá, kde vzniká takzvaný „vhled“, zda ho lze změnit a jak, což je nejdůležitější, s ním pracovat. Podle knihy existují dva základní druhy myšlení: Analytické a vhledové. A jakmile pochopíme jejich princip, zjistíme i, že každé se hodí do jiné situace.
Analytické je takové, kdy o úkolu či úloze přemýšlíme. Hledáme vhodná řešení, zvažujeme je a pomalu ale jistě docházíme logicko-racionálním procesem k nejlepšímu možnému výsledku.
Vhledové je takové, kdy situaci či problém převalujeme v hlavě a čekáme, zda nás neosvítí nějaké skvělé, kreativní řešení. Pokud přijde, situaci často vyřeší se vším všudy bez nutnosti neustálého analyzování. Pokud však nepřijde, máme prázdné ruce.
Plyne z toho jednoduchá poučka: Pokud máme omezený čas, je užitečné k problému přistupovat analyticky. Řešení možná nebude dokonalé, ale ve chvíli, kdy deadline přijde, máme alespoň něco. Máme-li však čas, vyplatí se dát si prostor a vytvořit vhodné podmínky pro vhledové myšlení. A čekat. Protože to, co přijde, může řešení problém ukázat z úplně jiného světla. Díky tomu přijdou řešení, která bychom analytickou cestou prostě nenašli.
Já často přemýšlím vhledově. I když nemám čas. Prostě věřím ve své štěstí a doufám, že mě něco napadne. Není to vždy úplně výhodná strategie.
A jak to máte vy?
Tomáš Drahoňovský
lektor a konzultant v Aperta, s.r.o
Můžeme být jen sami sebou, protože všichni ostatní už jsou obsazení.
Aby náš web fungoval správně a byl pro vás co nejlepší, používáme cookies. Některé jsou nezbytné pro základní funkce, jiné nám pomáhají zlepšit váš zážitek (třeba tím, že si pamatují vaše nastavení nebo nám dávají anonymní statistiky o návštěvnosti).
Můžete si vybrat, které typy cookies nám dovolíte používat: