Vzdělávání v pracovním prostředí je klíčovým faktorem pro rozvoj zaměstnanců a zvyšování produktivity firem. Kromě tradičních metod vzdělávání, jako jsou přednášky a tréninkové kurzy, se stále více firem zaměřuje na prožitkové vzdělávání. Tato nová forma vzdělávání přináší zaměstnancům zkušenostní učení prostřednictvím aktivit, které jim umožňují prakticky aplikovat a procvičovat nové dovednosti.
Vlastní zkušenost je silnější než obdržená informace. Chceme-li si něco osvojit, je mnohem lepší si to osobně zažít než se pouze dozvědět, jak se to dělá. Silný prožitek je pak navíc prostor, kde mizí masky, lidé začínají odkrývat svou opravdovost a spolu s ní i své reálné dovednosti či vlastnosti. Právě při takových chvílích můžeme zjistit, kdo jsme my a kdo jsou druzí. Na co opravdu máme, na čem musíme pracovat a co je aktuálně mimo naše dovednosti. Jak na úrovni jednotlivce, tak na úrovni týmu.
Techniky jsou navíc zábavné a angažující. To pomáhá vytvořit pozitivní prostředí pro učení a zvyšuje motivaci zaměstnanců k zapojení se do vzdělávacího procesu. Kromě toho je prožitkové vzdělávání často přizpůsobeno individuálním potřebám zaměstnanců, což umožňuje personalizovanou a efektivní formu učení.
Poslední, ale nezanedbatelnou výhodou je, že se realizuje ve skupinách, kde zaměstnanci musí spolupracovat, vyjednávat a řešit problémy společně. To posiluje vztahy mezi členy týmu a vytváří prostředí, ve kterém se zaměstnanci cítí více propojeni a podporováni.
Experiential learning, neboli zkušenostní vzdělávání, tak nabízí prostor ke zlepšení mnoha dovedností, budování atmosféry v týmu i pro příjemně strávený čas. Pro někoho je chronicky známé, pro jiné spíše novinkou. Faktem ovšem zůstává, že cyklus učení prožitkem je funkční a využívanou teorií vzdělávání již více, než 70 let. Již to samo o sobě vypovídá o tom, že zapojit jej i do vaší praxe se může jedině vyplatit.
Tomáš Drahoňovský
lektor a konzultant v Aperta, s.r.o
Můžeme být jen sami sebou, protože všichni ostatní už jsou obsazení.