• +420 485 107 711
  • aperta@aperta.cz
    logologologologo
    MENUMENU
    • Služby
          • Vzdělávání

            Posilování dovedností – růst profesionality
            Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
            Speciální komplexní programy
            Zajímavosti a inspirativní přednášky
            Online kurzy

            Poradenství

            Transformace organizace
            Analýza firemní kultury
            Assessment/development centrum
            Metody agilního řízení
            Hodnocení výkonu zaměstnanců
            Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
            Metoda 360°
            Psychodiagnostika

            Teambuilding

            Týmová rezonance
            V jiném příběhu
            Nová energie
            Osobní poklady

            Koučink

            Individuální koučink
            Krátkodobý intervenční koučink
            Týmový koučink
            Dlouhodobý rozvojový koučink

            Pevná vůle

            Pevná vůle
    • Služby - nastavit ve STATIC BLOCKS
      • Vzdělávání
        • Posilování dovedností - Růst profesionality
        • Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
        • Speciální komplexní programy
        • Zajímavosti a inspirativní přednášky
      • Poradenství
        • Transformace organizace, restrukturalizace výkonu
        • Analýza firemní kultury
        • Assessment/development centrum
        • Audit motivačních nástrojů
        • Hodnocení výkonu zaměstnanců
        • Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
        • Metoda 360°
        • Psychodiagnostika
      • Teambuilding
        • Týmová rezonance
        • V jiném příběhu
        • Nová energie
        • Osobní poklady
      • Koučink
        • Individuální koučink
        • Krátkodobý intervenční koučink
        • Týmový koučink
        • Dlouhodobý rozvojový koučink
      • Otevřené kurzy
        • JARO 2020
        • LÉTO 2020
        • PODZIM 2020
    • Reference
    • O nás
    • Blog
    • Aktuality
    • Kontakt
    MENU

    Vzdělávání, učení se nebo distanční on-line přenosy?

    Hned v úvodu chci férové prohlásit, že miluji být s lidmi a baví mě vzdělávat se s nimi a učit je. O obojím přemýšlím celý svůj profesní život a celý svůj profesní život se obojí snažím zlepšovat a obměňovat. A teď mi do toho vtrhla on-line výuka, webináře, videokurzy apod. Chvíli jsem byl nervózní, to potvrzuji. Bál jsem se, že díky učení se „po drátě“ je s mým pojetím učení konec. Jak jde čas, jsem však klidnější a klidnější. Ale jak jsou děti stále doma před laptopy i neklidnější a neklidnější. Proč?

    Pomohu si etymologií (naukou o původu slov). Česká předpona „vz“ znamená „směr vzhůru“, „nad“. A slovo „dělat“ bylo odvozeno od „děti“ (dít se). Vzdělávání se opravdu děje a je to trochu magický děj mezi zúčastněnými stranami. Aby se mohl odehrát, je třeba interakce, živý kontakt mezi učitelem (mistrem) a žákem. Vzdělávání díky tomu prohlubuje i naši socialitu. Na vzdělávacím procesu je nejkrásnější, že se učí oba (nebo všichni, kdo jsou přítomni). Tak bylo vzdělávání původně i provozováno jak ve starém filozofickém Řecku, tak ale i na středověkých univerzitách. Vzdělávání je prostředek, jak pomoci žákovi (i učitelovi) být nejen znalým, ale i zralým (moudrým) člověkem.  Míří nejen k hlavě a k srdci, ale i ještě dál „vzhůru“ – k pochopení, ke změně.  Smyslem vzdělávání je pomocí znalostí potvrzovat nebo měnit postoje účastníků. Je to proces objevování nejen souvislostí, ale i sebe ve světě a vztazích mezi jeho částmi. Vzdělávání učí mimo jiné přemýšlet, a to i eticky v nejširším slova smyslu.

    Tohle žádný videokurz, ani on-line výuka či webinář nikdy, nikdy plnohodnotně nesvede. Bohužel ani učitel či lektor, pokud je pouhým vykladačem/vypravěčem informací a faktů. Podobně, jak to dnes nedokáže většinově provozovaná on-line distanční výuka. Ta je totiž opravdu založena převážně na výkladu – říkání. A teď vážně. Nikdo si snad opravdu nemůže myslet, že když někomu něco řekne, a on to bude tzv. vědět, že se podle toho bude také řídit – že to bude dělat. Omyl, omyl, omyl!

    Co je pak učení? Tady je etymologie slova jinde. „Učiti se“ je příbuzné z praslovanského „vyknoti“ (navyknoutsi). Podstatou učení je vytvořit u žáka nějaký návyk – naučit ho správnému postupu a ten pak tréninkem upevnit.  Ani tady nelze plnohodnotně učit skrze různé on-line systémy. Naučit vyžaduje přítomnost učitele a mistra, který žáka vede k zamýšlenému návyku a upevňuje ho svou pevností, opravuje chyby, které žák dělá. Činí tak s určitou nesmlouvavostí, trpělivým vysvětlováním, ukazováním na příkladech, předváděním sebou samým a zpětnou vazbou. Zatímco při vzdělávání je učitel otevřen pohledu a zkoumání žáka, při učení je „diktátor“, ví, co je správné a jak má proces vypadat. Učení je zaměřeno na zvýšení dovednosti, zlepšení obratnosti v učeném, nácviku technologie postupu. A to také vyžaduje zkoušku, která potvrzuje a ověřuje, jak a co se žák naučil. A čím náročnější zkouška je, tím více si student po jejím zdárném vykonání sebe sama váží. Upozorňuji na to proto, že učit se bez ověření dovednosti, je jen půlka všeho. Zkouška je půle druhá, je to další faktor pomáhající růstu osobnosti žáka. (To jen pro rodiče, kteří pokládají za přežitek děti zkoušet a známkovat.) To, že je žák vystaven nutnosti se naučit něco, co dosud neuměl, to, že u toho musí překonávat překážky i sám sebe, a jít posléze s kůží na trh při zkoušení, zvyšuje jeho frustrační toleranci a podporuje růst sebevědomí – vážení si sebe sama, že jsem něco dokázal. Nejsou zrovna toto „zdatnosti“, po kterých voláme a které našim dětem přejeme?

    Učení se a vzdělávání jsou sehraní partneři a v těch nejlepších kurzech a školách je můžeme my či naše děti zažít a užít si jich. Díky učitelům, lektorům i žákům a studentům. Korona-učení on-line nám v Apertě jen potvrdilo, že náš přístup tváří tvář má budoucnost.  Vždycky jsme vybírali lektory, kteří jsou spíše koncertními než studiovými hráči. Mají rádi lidi a jsou s nimi rádi v kontaktu. Neškolíme s předpřipravenými prezentacemi, ale chceme, aby naši lektoři uměli rozehrát během školení příběh vzájemného dialogu mezi účastníky i jimi samými. Chceme, aby byli perfektní v pozorování a uměli dát obohacující zpětnou vazbu, aby měli široký rozhled, uměli překvapit a nadchnout. Možná nám dnešní situace zatím úplně nepřeje. Umíme se ale přizpůsobit, i naše on-line aktivity, které jsme teď nuceni dělat, jsou v duchu interaktivity. Nicméně, naše přesvědčení, že v soft skills je živý a wifinou nezprostředkovaný kontakt podstatný pro efektivitu, stále zůstává a dává nám smysl. A výsledky a hodnocení našich „studentů“ tuto cestu potvrzují.

    Na co je tedy dobrá distanční výuka? Možná ve slově „výuka“ slyšíme zárodek slova „ukazovat“, nebo taky „kázat“ či „vyžadovat kázeň“. Etymologicky to není úplně čistý výklad, ale směřuje k podstatě, jak je distanční učení realizováno. Distanční je pravým opakem vzdělávání a učení. V distanční výuce jde o to nebýt s žákem v kontaktu a moci nerušeně jeho přítomností (dotazy, neverbálním projevem) kázat informace, obsahy, fakta, data… Mimochodem všimli jste si, že pravé vzdělávání vyžaduje vlastně tak trochu ne-kázeň – takový ten kreativní cvrkot různých nápadů, nesouhlasů, aha-momentů? Distanční výuka není sama o sobě špatná. Je skvělým doplňkem všude tam, kde je nutné předat informace bez potřeby být přítomen jejich přijímání, bez potřeby ovlivnit proces jejich zpracování, ztotožnění se nebo odmítnutí. Všude tam, kde se učitel či lektor nepotřebuje také něco naučit od studenta, nezajímá ho okamžitá zpětná vazba, kde nepotřebujeme, aby studenta povzbuzoval, upozorňoval na omyly a scestí. Všude tam, kde nemáme ambice chtít, aby distančně vyučovaní žáci, studenti, účastníci kurzu opravdu uměli a používali. Také tam, kde žák třeba pro svůj handicap či vzdálenost nemůže být přítomen vzdělávání a učení se. Takových situací není určitě málo, ale vlastně, když o tom přemýšlím…, je jich zatraceně málo. A ta současná, ač těžká, u mě těžko obhájí už téměř půlroční zákaz učit se a vzdělávat.

    Vždycky jsem s oblibou tvrdil, že vzdělávání je vlastně nebezpečná záležitost.  Hrozí, že se vzdělávaný naučí něco, co bude opravdu používat a ti, kteří nebyli přítomni, to umět nebudou a zůstanou zahanbeni. Anebo ten, který to díky studiu už umí, stane se černou ovcí a bude vyobcován. Prostě vzdělávání není pro sraby, je k němu nutná odvaha na všech úrovních, pevná vůle a otevřená mysl a ochota pro růst a rozvoj i něco zariskovat.  Dnes je to vlastně pravda hned nadvakrát.

    Oldřich Kvasnička
    lektor, konzultant, kouč, jednatel Aperta, s.r.o.

     

    Sdílet

    Další příspěvky

    3. července 2023

    Sebereflexe: Klíčová a cenná dovednost


    Číst dále
    21. června 2023

    Tento způsob léta, zdá se mi poněkud cyklistickým


    Číst dále
    12. června 2023

    Vzdělávání prožitkem


    Číst dále

    Aperta, s.r.o.

    Lužická 1157/30 Liberec 1, 460 01
    aperta@aperta.cz
    +420 485 107 711

    Aperta newsletter

    Pokud vás informace na našem webu zaujaly, můžete se jednoduše zaregistrovat k jejich odběru emailem.





      • Ochrana osobních údajů
      • Předvolby souboru cookies
      2023 © All Rights Reserved Aperta, s.r.o. | tvorba webu SEMTIX.cz
        Spravovat Souhlas s cookies
        Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
        Funkční Vždy aktivní
        Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
        Předvolby
        Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
        Statistiky
        Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
        Marketing
        Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
        Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
        Zobrazit předvolby
        {title} {title} {title}