Hrajeme-li soutěžní zápasy, chceme vyhrávat. V basketbalu to znamená dosáhnout většího počtu bodů než soupeř. Cesty k tomu vedou různé. Ta, jež se prosadila před několika lety v NBA a opírala se o datovou analytiku, sází zejména na tzv. trojkové koše a střelbu z bezprostřední blízkosti.
Týmy, jež s touto strategií přišly, dosahovaly až o 16 bodů lepšího výsledku, než soupeř zaměřený na dvojkové hody ze střední vzdálenosti. Tento stav netrval dlouho a postupně na úspěšnější strategii přešly i další týmy. A vytrénovaly své hráče v potřebných dovednostech. Skóre a způsob hry se vyrovnaly. Hra byla předvídatelná a původně vítězná strategie přestávala fungovat.
A tak některé týmy, opět s oporou v datech napadlo, že by mohly vypilovat opomíjené dvojkové hody a díky větší pestrosti vnést moment překvapení. Ten bude fungovat do té doby, než ostatní týmy k vybroušeným trojkovým hodům přidají i zdokonalené dvojkové. Ostatně ještě před 70 lety nebylo ani v NBA samozřejmostí, že skvěle umí driblovat oběma rukama všichni hráči.
Výše popsaný příklad z NBA ukazuje důležitost nacházet odlišnost ve vysoce konkurenčním prostředí, která mi pomáhá vítězit. Výborně o těchto principech pojednává kniha od autorů W. Chan Kim a Reneé Mauborgna: Strategie modrého oceánu.
Michal Knězů Mrvka
lektor, konzultant, kouč, jednatel Aperta, s.r.o.
Aby náš web fungoval správně a byl pro vás co nejlepší, používáme cookies. Některé jsou nezbytné pro základní funkce, jiné nám pomáhají zlepšit váš zážitek (třeba tím, že si pamatují vaše nastavení nebo nám dávají anonymní statistiky o návštěvnosti).
Můžete si vybrat, které typy cookies nám dovolíte používat: