Nechat se zamknout se svým partnerem, rodinou či kamarády do místnosti a pomocí luštění šifer a propojováním stop hledat pod časovým limitem cestu ven. Tento fenomén, který se za posledních deset let rozšířil z Japonska po celém světě, si našel cestu i k lidem u nás. O co přesně jde a proč jsou únikovky tak oblíbené?
Spojujícím prvkem je zpravidla uniknout z místnosti. Nabízejí se tak scénáře a příběhy jako útěk z vězení, nebo z podmořské ponorky, ale i z faraonovy krypty, nebo prostě jen z laboratoře, či ze školy. Originální zasazení do kontextu a atmosféra jsou stejně důležitým prvkem jako zapeklité, interaktivní a nápadité úkoly. K jejich rozlousknutí většinou není potřeba fyzická zdatnost nebo předchozí vědomosti, ale prostě jen selský rozum a dobrý nápad. Díky tomu je normální, aby hru stejně úspěšně řešili děti i dospělí.
Pro celý zážitek je důležitá i postava moderátora hry, taky označovaného jako game mastera, který skupinu uvede do příběhu, a pak většinou pomocí kamer sleduje a dává pozor, co již bylo ve hře objeveno, aby je pak mohl nenápadně posílat skrze vysílačky správným směrem. Zajímavým momentem může být i to, že moderátor hry komunikuje například pomocí psaných zpráv, nebo se hry přímo účastní. Z her se díky těmto postavám stává interaktivní flexibilní hra. Je už jen na game masterovi, aby empaticky a citlivě reagoval na potřeby týmů a odhadoval, kdo si ještě užívá řešení těžkých hádanek a kdo potřebuje pomoc.
Vytvořit hru od úplného startu, může trvat až půl roku – od dobrého nápadu, ladění příběhu, připravení rekvizit přes testování hry, propagaci a zaškolení lidí. Stále častěji se proto řada nových center rozhodne odkoupit licenci od některého ze stávajících provozovatelů. Jedno centrum pak typicky poskytuje okolo dvou až pěti her. Jelikož je stále potřeba hledat nové zákazníky, neboť hra se dá hrát jen jednou, je běžné, že je třeba místnosti za běhu nejen vylepšovat a upravovat, ale i úplně obnovovat.
Po vzoru virtuální reality nabízejí únikové hry přenesení do nového prostředí. Chytré mechanismy a interaktivita vedou k „aha“ momentům a překvapením. Může se například stát, že při rozsvícení žárovky na jedné straně pokoje, dojde ke spadnutí padacích dvířek od sejfu na straně druhé. Vedle toho vede boj proti času k práci pod tlakem a adrenalinu ze soutěžení. Hra tímto způsobem vzbuzuje silné emoce – radost, překvapení a pocit úspěchu při řešení úkolů. Protože ale týmy mají jasný společný cíl, spíše, než aby rozdělovala, tak lidi spojuje a tmelí.
I když se některým týmům nemusí podařit stihnout najít cestu ven, zážitek, který si odnesou je neméně silný. Naopak, motivuje se příště vrátit a zkusit štěstí v některé z jiných místností. Týmy, které už mají několik únikovek za sebou, bývají někdy v řešení úspěšnější – lépe dokážou odhadovat, které prvky ve hře spolu souvisí a jak jsou propojeny, a které elementy jsou jen rušivými prvky – je velmi časté, že i skupina, která tento typ zážitku zkouší poprvé, bude velmi úspěšná.
A jelikož na konci čeká všechny týmy fotka s rekvizitami dokumentující tento zážitek, stává se z celé hry zážitek šiřitelný na sociálních sítích. Všechny tyto prvky tak dělají z únikových her návykovou, zábavnou aktivitu spojující rodiny, přátele, ale i firmy.
Ač mě hry fascinují už dlouho, svoji první únikovku jsem zažila až v roli herního moderátora. Od té doby nedám na tento typ zážitku dopustit. Rok a půl jsem strávila ve společnosti, která se zabývala vyvíjením a testováním nových, neobvyklých únikových her vevnitř i venku.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.