
Zakladatel moderní pedagogiky, Jan Amos Komenský (1592–1670), autor slavných knih Didactica Magna, Janua linguarum reserata a Labyrint světa a ráj srdce, se s námi v rozhovoru podělí o svůj pohled na vzdělávací semináře v organizacích.
Má být cílem rozvojových seminářů jen získat užitečné dovednosti, které mohu okamžitě využít ve své práci?
„Pravým cílem vzdělání není naplnit hlavu informacemi, nýbrž rozvíjet celého člověka.“
Mít nebo být?
„Opravdová lidská důstojnost je v tom, co dovedeme, a nikoli v tom, co máme.“
Co si myslíte o povinné účasti na tzv. softových nebo manažerských školeních?
„Všestranné vzdělání náleží všem. Všecko ať plyne samo od sebe, beze vší námahy, násilí a donucování. Učení má být jen hledáním a nalézáním radosti.“
Jak by podle vás měla optimálně probíhat výuka na seminářích?
„Vyučování má býti snadné, rychlé a důkladné. Všecko ať se děje s příkladem, pravidlem a cvičením. Pravidla nemají být dávána dříve, než jsou ukázány věci, o nichž se jedná. Opakování je matka moudrosti.“
Někdy vzdělávací seminář působí jako ostrov. Školení vás naplní množstvím informací, které vás i zaujmou a pak už nic. Realita každodennosti, malý zájem nadřízeného o uplatnění poznatků, nepodporující motivační systém a mnohé další faktory způsobí, že ze semináře je jen dobrý nebo špatný pocit.
„Vzdělání, jež se jen do hlavy lije, je jako voda, která se do sítka leje.“
Co byste poradil lektorům?
„Příroda nevynakládá nic zbytečného. Ať se tak děje i ve vyučování.“
Děkuji za rozhovor.
Michal Knězů Mrvka
lektor, konzultant, kouč, jednatel Aperta, s.r.o.
Aby náš web fungoval správně a byl pro vás co nejlepší, používáme cookies. Některé jsou nezbytné pro základní funkce, jiné nám pomáhají zlepšit váš zážitek (třeba tím, že si pamatují vaše nastavení nebo nám dávají anonymní statistiky o návštěvnosti).
Můžete si vybrat, které typy cookies nám dovolíte používat: