• +420 739 036 622
  • aperta@aperta.cz
    logologologologo
    MENUMENU
    • Služby
          • Vzdělávání

            Posilování dovedností – růst profesionality
            Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
            Speciální komplexní programy
            Zajímavosti a inspirativní přednášky

            Poradenství

            Transformace organizace
            Analýza firemní kultury
            Assessment/development centrum
            Metody agilního řízení
            Hodnocení výkonu zaměstnanců
            Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
            Metoda 360°
            Psychodiagnostika

            Teambuilding

            Týmová rezonance
            V jiném příběhu
            Nová energie
            Osobní poklady

            Koučink

            Individuální koučink
            Krátkodobý intervenční koučink
            Týmový koučink
            Dlouhodobý rozvojový koučink

            Pevná vůle

            Pevná vůle
    • Služby - nastavit ve STATIC BLOCKS
      • Vzdělávání
        • Posilování dovedností - Růst profesionality
        • Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
        • Speciální komplexní programy
        • Zajímavosti a inspirativní přednášky
      • Poradenství
        • Transformace organizace, restrukturalizace výkonu
        • Analýza firemní kultury
        • Assessment/development centrum
        • Audit motivačních nástrojů
        • Hodnocení výkonu zaměstnanců
        • Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
        • Metoda 360°
        • Psychodiagnostika
      • Teambuilding
        • Týmová rezonance
        • V jiném příběhu
        • Nová energie
        • Osobní poklady
      • Koučink
        • Individuální koučink
        • Krátkodobý intervenční koučink
        • Týmový koučink
        • Dlouhodobý rozvojový koučink
      • Otevřené kurzy
        • JARO 2020
        • LÉTO 2020
        • PODZIM 2020
    • Reference
    • O nás
    • Blog
    • Aktuality
    • Kontakt
    MENU

    Výchova jako dar

    Roku 1991 v průzkumu Fakulty sociálních studií brněnské Masarykovy univerzity (FSS MU) 86% Čechů odpovědělo, že je pro ně v životě důležitá rodina. V roce 2017 bylo výsledné číslo stejné, také 86%. Důležitost rodiny je naší jednoznačnou, dlouhodobou prioritou.

    Jeden z největších darů, který mohou dát rodiče svým dětem, je dobré vychování. Můžeme mít různé představy o tom, co se skrývá pod souslovím dobré vychování. I náš pohled se může v čase měnit a přehodnocujeme, zda jsme našemu dítěti dali dobré základy do života. Vliv na to má i cesta, která k dobrému vychování vede. A ta se hodně proměnila.

    V minulosti byly děti vychovávany rodiči zapojováním do práce. Od poměrně útlého věku dostávaly na starost, dnes bychom řekli, že na ně rodiče delegovali, péči o zvířata, domácí práce, sourozence, trhání ovoce, pomáhání na poli… Práce byla součástí rodiny a nešlo jen o tu, kterou někdo platil. Doma bylo stále co dělat. A pokud vyšel čas na hru, byla s vrstevníky či samostatně. Vývoj civilizace přinesl významné změny. Zmíním dvě z nich. Práce doma výrazně ubylo, starost o zvířata je většinou hobby, pokud vůbec v domácnosti jsou. V mnoha rodinách jsou jedináčci, hodně toho zastane automatická pračka, nakoupené polotovary nebo kuchyňský robot. Přírodu studujeme v ekofarmách. Domů se chodí primárně odpočívat nebo si užívat zálib, nechceme v klasickém slova smyslu pracovat. Také proto měla kam placená práce expandovat a může na sebe brát i podobu home office. Vychovávat děti prací přestalo být v rámci domácnosti běžné. A tak se výchovným procesem stala hra i ve formě sportu a sbírání zážitků. Rodiče si s dětmi hrají a stávají se tak animátory, kteří přicházejí s neustále novými podněty. A běda jim, jak budou hry nudné. I toto je důvod, proč na nás vzrostly nároky v oblasti kreativity a zábavnosti. Partner, který není dost zábavný, je v současnosti málo atraktivní. Naštěstí i tentokrát mohou rodiče delegovat. Na animátory v kroužcích, příměstských táborech, počítačové hry, internetovou či televizní zábavu.

    Nepřekvapí, že děti vyrostlé na hře, totéž očekávají i od skutečného zaměstnání. Práce mě musí bavit. Nadřízený pokračující v práci rodiče či učitele/vychovatele, mě musí atraktivně motivovat. Vznikl na tom i samostatný motivační obor, tzv. gamifikace. Práce jako podmínka přežití už leckde neplatí. I bez práce jsou koláče. Chceme, aby časový podíl práce v našich životech klesal. Podle již zmíněného průzkumu v úvodu, považovalo v roce 1991 práci za v životě důležitou 59% Čechů, v roce 2017 se tento počet snížil na 51%. Naopak vzrostl význam volného času z 22% (1991) na 39% (2017).

    Kam bude tento vývoj směřovat dále? Názory futurologů jsou pestré. Někteří hovoří o katastrofách, které lidstvo vrátí opět k nutnosti usilovně pracovat, aby přežilo. Jiní se hrozí ještě většího ústupu práce ze života člověka, neboť ho nahradí roboti či jejich příbuzní. Dalším ze scénářů je hledání paralel se zaniklými civilizacemi, jejichž konec způsobil přílišný blahobyt. Nepovede inflace hravosti a zábavnosti ke ztrátě její atraktivity?

    Myslím si, že tam, kde se práce jako nástroj výchovy vytratila, je potřeba ji znovu vrátit. Děti by měly mít v domácnosti na starosti, přiměřeně věku, své oblasti. Od šesti let je k tomu ideální doba. Pomůže to představit práci jako něco samozřejmého. Něco, k čemu mě ti druzí nemají povinnost motivovat zábavností či kapesným. Znamená to, že rodiče na svém příkladu ukazují práci jako něco běžného. Pokud je nebaví práce placená, a podle některých průzkumů dvě třetiny Čechů to chodí do práce vydržet, měli by vést děti k práci v domácnosti a sami jít příkladem. Zda to bude na zahradě nebo při úklidu je celkem jedno.

    P.S.:

    Nahrazování práce zábavou platí jen pro vyspělé země a ještě ne pro všechny rodiny. Menšina lidí na zeměkouli takový život žije. Jak konstatuje jedna známá metafora. Třetina lidí na Zemi neví, zda bude mít co jíst, třetina nepřesáhne ve svém životě majetkově hodnotu motocyklu a nejbohatší třetina řeší, že není dost šťastná.

    Tento článek a mnohé další na téma Dávat a brát si můžete přečíst v Aperitivu zima 2019

    Michal Knězů Mrvka
    lektor, konzultant, kouč, jednatel Aperta, s.r.o.

    Jsem otec, který hledá způsoby, jak ještě více své děti zapojit do domácích prací. Je to jedna z mých výchovných priorit.

    Sdílet

    Další příspěvky

    lektor
    14. října 2025

    Ze zákulisí školení


    Číst dále
    osobnost
    4. září 2025

    Osobnost jako diamant k vybrušování


    Číst dále
    1. srpna 2025

    Chceš být spokojenější a úspěšnější? Zkvalitni svoje rozhodování!!!


    Číst dále

    Aperta, s.r.o.

    Lužická 1157/30 Liberec 1, 460 01
    aperta@aperta.cz
    +420 739 036 622

    Aperta newsletter

    Pokud vás informace na našem webu zaujaly, můžete se jednoduše zaregistrovat k jejich odběru emailem.





      • Ochrana osobních údajů
      • Předvolby souboru cookies
      2025 © All Rights Reserved Aperta, s.r.o. | tvorba webu SEMTIX.cz
        Používáme cookies! 🍪

        Aby náš web fungoval správně a byl pro vás co nejlepší, používáme cookies. Některé jsou nezbytné pro základní funkce, jiné nám pomáhají zlepšit váš zážitek (třeba tím, že si pamatují vaše nastavení nebo nám dávají anonymní statistiky o návštěvnosti).

        Můžete si vybrat, které typy cookies nám dovolíte používat:

        Funkční Vždy aktivní
        Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
        Předvolby
        Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
        Statistiky
        Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
        Marketing
        Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
        Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
        Nastavení preferencí
        {title} {title} {title}