„Hezky si to užij,“ to je přání, které slyším velmi často a sama ho běžně vyslovuji. Mnoho podobných výrazů se mi už hodně plete i s různými reklamními slogany. „Zažij to naplno!“ nebo „Prožij každý okamžik. “ nebo „Zážitek rozhoduje.“ A tak začínám být na toto slovo i trochu alergická. Když to není „zážitek“ nebo si to „pořádně neužijeme“, tak asi ani nežijeme. A ne vždy je zážitek úplně příjemný či pozitivní.
Slovo zážitek a užít si hraje hlavní roli v našich slovnících i životě. Podívala jsem se na internet, co se všechno jako zážitek nabízí. Všechno! Jen na Heurece si můžete vybrat více jak tři tisíce různých produktů – tedy zážitků. Opravdu se z nich stala komodita. Dříve jsem jako komoditu vnímala hlavně ropu, zlato, kávu, pšenici… A nyní si k nim přidávám i zážitky. Nerada.
Platit za zážitky? A speciálně je vybírat a dávat jako dárky? Ještě před čtvrtstoletím nemyslitelné. A přitom si myslím, že jsme si život uměli užít nebo spíše prožít úplně stejně. Možná ještě více. Vymyslet nějaký zážitek či překvapení pro druhého má velkou hodnotu. Vyžaduje to čas, představivost a skutečný zájem o jeho přání a potřeby, což je mnohem více, než jen sáhnout do peněženky a koupit zážitek na internetu. Sama to znám a mám to moc ráda, když vymýšlíme dárek v rámci naší party někomu k narozeninám. Už jen to vymýšlení a příprava je zážitek pro nás všechny. Z počátku to vypadá, že už nemůže nic nového vymyslet, ale nápad stíhá další nápad a výsledek nás vždy příjemně překvapí a věříme, že pak i oslavence.
Asi v závěru své úvahy sklouznu ke klišé. Zážitek nemusí být velkolepý, drahý, neobyčejný či vyloženě plný adrenalinu. Měl by být hlavně takový, abychom si ho mohli pamatovat a vzpomínka na něj mohla být velmi příjemná. I kdyby to měla být drobnost, radost, kterou si umíme uvědomit, že ji vůbec máme. Mám hned příklad svého malého zážitku z dnešního rána, když jsem na přechodu pouštěla asi osmiletého školáka. A proč mi to udělalo radost? Jednak šel pěšky a bez rodičů a k tomu si vesele poskakoval a něco prozpěvoval… To mě úplně odzbrojilo, že jsem ho chvíli musela sledovat a užít si ten okamžik.
Přeji vám dny plné milých radostí, a pokud je můžete označit jako zážitky, pak vám ze srdce přeji, aby jich bylo co nejvíce těch příjemných.
Věra Růžičková
Key Account Manager ve společnosti Aperta, s.r.o.