• +420 739 036 622
  • aperta@aperta.cz
    logologologologo
    MENUMENU
    • Služby
          • Vzdělávání

            Posilování dovedností – růst profesionality
            Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
            Speciální komplexní programy
            Zajímavosti a inspirativní přednášky

            Poradenství

            Transformace organizace
            Analýza firemní kultury
            Assessment/development centrum
            Metody agilního řízení
            Hodnocení výkonu zaměstnanců
            Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
            Metoda 360°
            Psychodiagnostika

            Teambuilding

            Týmová rezonance
            V jiném příběhu
            Nová energie
            Osobní poklady

            Koučink

            Individuální koučink
            Krátkodobý intervenční koučink
            Týmový koučink
            Dlouhodobý rozvojový koučink

            Pevná vůle

            Pevná vůle
    • Služby - nastavit ve STATIC BLOCKS
      • Vzdělávání
        • Posilování dovedností - Růst profesionality
        • Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
        • Speciální komplexní programy
        • Zajímavosti a inspirativní přednášky
      • Poradenství
        • Transformace organizace, restrukturalizace výkonu
        • Analýza firemní kultury
        • Assessment/development centrum
        • Audit motivačních nástrojů
        • Hodnocení výkonu zaměstnanců
        • Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
        • Metoda 360°
        • Psychodiagnostika
      • Teambuilding
        • Týmová rezonance
        • V jiném příběhu
        • Nová energie
        • Osobní poklady
      • Koučink
        • Individuální koučink
        • Krátkodobý intervenční koučink
        • Týmový koučink
        • Dlouhodobý rozvojový koučink
      • Otevřené kurzy
        • JARO 2020
        • LÉTO 2020
        • PODZIM 2020
    • Reference
    • O nás
    • Blog
    • Aktuality
    • Kontakt
    MENU

    Jak si s lidmi povídáme
    aneb O nudě a ne – nudě v konverzaci

    Sedím ve výletní restauraci u nejmilejší mé řeky Lužnice a pozoruji lidi kolem. Léto je doba setkávání, volna a většího času na popovídání. Ti, co čučí do svých mobilů mě teď nezajímají. Nic mě nežene, mám čas a tak mohu být zvědavý. Bavím se tříděním a klasifikací různých typů konverzací. Mohla by vypadat takto:

    1. Sdílení vlastního příběhu: velmi časté. Rádi mluvíme o sobě. Potřebujeme to. Hledáme u druhých pochopení, radu, souhlas. Nejsme moc připraveni na všetečné otázky, které by rozbíjely naši verzi příběhu. V tom případě se odmlčujeme, nebo naopak hádáme. Říkáme ty nás nechápeš, ale myslíme tím ty s námi nesouhlasíš. Každopádně sdílení vlastního příběhu nebývá pro posluchače nudné, zvlášť, když je to blízký kamarád. A je jedno, zda je obsah veselý či vážný.
    1. Názorové tříbení: také časté. Obsahem jsou „problémy světa“, počasí, fotbal, politika… V drtivé většině se změní ve dvě možné formy. Jedné říkám podle psychologa Erica Berneho „Rodičovské sdružení“. To vypadá tak, že najdeme druhy s podobnými názory na obsah. A pak si společně notujeme a trumfujeme se v argumentech pro úvodní tezi. Je nám dobře v naší bublině naprostého souznění. Baví nás to. Ta druhá forma by se mohla jmenovat „V ringu“ a je úplně opačná. Prostě se hádáme a přeme, neboť každý to vidí úplně jinak. Tady rozhodně také není prostor pro nudu.
    1. Vyprávěnky cizích osudů: třetí nejčastější. A nejvíce hrozící nudou. Zrovna u támhle toho stolu, jak tak koukám, něco takového možná probíhá. Vyprávění cizích osudů nebo-li co se stalo mé kamarádce, co dělají naši sousedi a jak v práci ten manažer nebo kolega denně něco… je svůdné, ale nebezpečné. Ne všichni to totiž umí. Mnozí sklouznou k pouhému popisu, dlouhému a detailnímu. A pro posluchače nezajímavému, protože dotyčného vůbec nezná, nemůže tedy příběh zasadit do kontextu. Vyprávění cizích osudů je nejvíce uměním. Abychom nenudili a zaujali je potřeba příběh vypointovat. Nezůstat u popisu děje, ale děj vytvořit. Kdo tohle zvládá je mistr konverzací, kdo ne je žvaňka a nudil.

    Proto by snad bylo lepší, pokud vím, že přeborník tvorby příběhů zrovna nejsem, raději sdílet něco osobního, či se i zdravě dohadovat, nebo se to učit. Tak, že nejprve dávám pozor na čas a množství informací. Nebo jen tak slastně mlčet ve dvou, ve třech… užívat si chvíle, koukat do řeky, pozorovat lidi a pak z toho upříst povídání. Třeba i takovéto.

    Krásné léto

    Olda

    Oldřich Kvasnička
    lektor, konzultant, kouč, jednatel Aperta, s.r.o.

     

    Sdílet

    Další příspěvky

    lektor
    14. října 2025

    Ze zákulisí školení


    Číst dále
    osobnost
    4. září 2025

    Osobnost jako diamant k vybrušování


    Číst dále
    1. srpna 2025

    Chceš být spokojenější a úspěšnější? Zkvalitni svoje rozhodování!!!


    Číst dále

    Aperta, s.r.o.

    Lužická 1157/30 Liberec 1, 460 01
    aperta@aperta.cz
    +420 739 036 622

    Aperta newsletter

    Pokud vás informace na našem webu zaujaly, můžete se jednoduše zaregistrovat k jejich odběru emailem.





      • Ochrana osobních údajů
      • Předvolby souboru cookies
      2025 © All Rights Reserved Aperta, s.r.o. | tvorba webu SEMTIX.cz
        Používáme cookies! 🍪

        Aby náš web fungoval správně a byl pro vás co nejlepší, používáme cookies. Některé jsou nezbytné pro základní funkce, jiné nám pomáhají zlepšit váš zážitek (třeba tím, že si pamatují vaše nastavení nebo nám dávají anonymní statistiky o návštěvnosti).

        Můžete si vybrat, které typy cookies nám dovolíte používat:

        Funkční Vždy aktivní
        Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
        Předvolby
        Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
        Statistiky
        Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
        Marketing
        Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
        Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
        Nastavení preferencí
        {title} {title} {title}