• +420 739 036 622
  • aperta@aperta.cz
    logologologologo
    MENUMENU
    • Služby
          • Vzdělávání

            Posilování dovedností – růst profesionality
            Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
            Speciální komplexní programy
            Zajímavosti a inspirativní přednášky

            Poradenství

            Transformace organizace
            Analýza firemní kultury
            Assessment/development centrum
            Metody agilního řízení
            Hodnocení výkonu zaměstnanců
            Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
            Metoda 360°
            Psychodiagnostika

            Teambuilding

            Týmová rezonance
            V jiném příběhu
            Nová energie
            Osobní poklady

            Koučink

            Individuální koučink
            Krátkodobý intervenční koučink
            Týmový koučink
            Dlouhodobý rozvojový koučink

            Pevná vůle

            Pevná vůle
    • Služby - nastavit ve STATIC BLOCKS
      • Vzdělávání
        • Posilování dovedností - Růst profesionality
        • Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
        • Speciální komplexní programy
        • Zajímavosti a inspirativní přednášky
      • Poradenství
        • Transformace organizace, restrukturalizace výkonu
        • Analýza firemní kultury
        • Assessment/development centrum
        • Audit motivačních nástrojů
        • Hodnocení výkonu zaměstnanců
        • Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
        • Metoda 360°
        • Psychodiagnostika
      • Teambuilding
        • Týmová rezonance
        • V jiném příběhu
        • Nová energie
        • Osobní poklady
      • Koučink
        • Individuální koučink
        • Krátkodobý intervenční koučink
        • Týmový koučink
        • Dlouhodobý rozvojový koučink
      • Otevřené kurzy
        • JARO 2020
        • LÉTO 2020
        • PODZIM 2020
    • Reference
    • O nás
    • Blog
    • Aktuality
    • Kontakt
    MENU

    Úkoly a pokyny a také, kdo jsou ti nejlepší…?

    Vnímám, že v řízení lidí přichází změna. Před cca 20 lety byl velký hit řídit lidi podle cílů. Pak tenhle způsob managementu ustoupil do pozadí. Převálcovala ho vnitřní motivace a pozitivita. Někdy i za každou cenu. Jenže manažeři všech úrovní a všech firem si najednou stěžují, že koncept řízení lidí jako „vyjednávání s podřízenými o práci a plnění úkolů“ nevede k takovým výsledkům, jaké se od něho očekávaly. Samozřejmě má mnoho dobrého. Třeba: změnil k lepšímu vztahy na pracovišti, zaměstnanci víc vnímají smysluplnost své práce, jsou do ní víc zatažení a díky němu se mnohem efektivněji učí nové věci, a také lépe zvládají změny. V tomhle je to jasný přínos. Ale každá mince má dvě strany.  Na té druhé je také třeba vidět, že díky participativnímu stylu řízení (jak se mu odborně říká) narostl chaos, neplnění úkolů, odkládání termínů, ledabylost v kvalitě, a paradoxně i rozvolnění vědomí povinnosti a odpovědnosti. A manažeři si vzpomenuli na řízení podle cílů a začínají ho poptávat. Jenže dvakrát do stejné řeky nelze vkročit. Podle mě se za požadavkem řídit podle cílů skrývá potřeba dohodnuté úkoly a cíle zpevnit, důsledně na nich trvat, správně je kvantifikovat a být náročně neoblomný k podřízeným nebo kolegům, když není splněno. Vypadá to lehce, ale praxe je, jak se ukazuje, těžší. Takže jak na to? Jednoduše – začněme důsledně rozlišovat mezi cílem, úkolem, pokynem a prosbou. A podle jejich podstaty s nimi tak zacházet a komunikovat je.

    Cíl

    Ve firemní praxi je to v drtivé většině číslo nebo pozitivně zformulovaná budoucnost. Například: V roce 2025 zvýšíme produkci o 10 %. Nebo v roce 2025 rozjedeme novou linku na …. S produkcí 1000 ks/ měsíčně… O cílech se s řadovými zaměstnanci moc nevyjednává. Dokonce o nich nevyjednávají velmi často ani vysocí manažeři. Dostávají je jako jasné zadání od korporátních matek, majitelů nebo akcionářů. Tečka. Tak to prostě je.

    Úkol/úkoly

    90 % vší práce. Úkoly jsou především akce, které vedou ke splnění cílů. Na tom se nedá nic nového objevit. Chodíme do práce, abychom svým umem pracovali na úkolech, které jsme buď dostali, nebo si je zadali sami. O úkolech se dá už vyjednávat. Ale jen a pouze tehdy, pokud pracuji na takové pozici, kde je aspoň nějaká míra samostatnosti, tvořivosti a individuálního rozhodování. Pokud takovou práci nemám, nebo na ni nemám, tak bohužel. Musím plnit, co mi bylo zadané, chci-li si domů odnést nějaké penízky. To samé (o těch penězích) ovšem samozřejmě platí i tehdy, když jsem o úkolu s nadřízeným nebo kolegou vyjednával. A v tomto bodě se už dostávám k tomu, jak jednoduše rozeznat skvělé pracovníky od těch průměrných a horších. Jak?

    Za 1) Skvělý pracovník dohody drží a dělá vše proto, aby je splnil.

    Za 2) Především se ale skvělý pracovník se od průměrného pozná podle toho, že je schopen si úkoly zadat sám, dokáže je takříkajíc objevit. Nečeká, až je od někoho dostane. Vlastně nepotřebuje mnoho řízení od druhých. Dokáže se naladit na zadané cíle a aktivně pracovat na jejich splnění.

    Pokyny

    V zásadě všechny úkoly, kde díky liknavosti, neschopnosti, zapomětlivosti nebo chybovosti   zaměstnanců, nebo taky díky okolnostem hrozí kolaps, průšvih, krize. Dobře komunikovaný pokyn je jasný, stručný a nesmlouvavě řečený.

    Prosba

    V korektní společnosti velmi často tzv. slušně řečený pokyn nebo úkol. Což bohužel někdy mate. Neboť podstatou prosby je, že je nenároková, druhý má svobodu neudělat to, o co je prošen. Prosíme a spoléháme na jeho dobré srdce či závazky, ale musíme vědět, že vždycky může odmítnout a pokud to udělá, neznamená to, že je „tedy pěkně hnusnej“.

    Pokud by bylo na mě, přimlouval bych se, aby proseb bylo v práci méně. Šetřil bych je na mimořádné situace, kdy vím, že jdu žádat o něco, na co nemám tak trochu nárok. Mimořádná směna, práce, úkol, sám jsem něco pokazil, či zanedbal a teď potřebuju druhého, aby mně pomohl s nápravou. Tam je prosba na místě. Všude jinde by mělo jít v zásadě o pokyn nebo úkol.

    Závěrem místo shrnutí snad zbývá jen dodat:

    • Ti nejlepší si pokyn dokážou dát sami a dokážou ho taky splnit, mají tzv. vůli po výsledcích.
    • A pokud je někomu nepříjemné dostávat úkoly či pokyny, vyhne se tomu tak, že se naučí si je dávat sám. Samozřejmě především ty, které vedou k zadaným cílům.

    Oldřich Kvasnička
    lektor, konzultant, kouč, jednatel Aperta, s.r.o.

     

    Sdílet

    Další příspěvky

    lektor
    14. října 2025

    Ze zákulisí školení


    Číst dále
    osobnost
    4. září 2025

    Osobnost jako diamant k vybrušování


    Číst dále
    1. srpna 2025

    Chceš být spokojenější a úspěšnější? Zkvalitni svoje rozhodování!!!


    Číst dále

    Aperta, s.r.o.

    Lužická 1157/30 Liberec 1, 460 01
    aperta@aperta.cz
    +420 739 036 622

    Aperta newsletter

    Pokud vás informace na našem webu zaujaly, můžete se jednoduše zaregistrovat k jejich odběru emailem.





      • Ochrana osobních údajů
      • Předvolby souboru cookies
      2025 © All Rights Reserved Aperta, s.r.o. | tvorba webu SEMTIX.cz
        Používáme cookies! 🍪

        Aby náš web fungoval správně a byl pro vás co nejlepší, používáme cookies. Některé jsou nezbytné pro základní funkce, jiné nám pomáhají zlepšit váš zážitek (třeba tím, že si pamatují vaše nastavení nebo nám dávají anonymní statistiky o návštěvnosti).

        Můžete si vybrat, které typy cookies nám dovolíte používat:

        Funkční Vždy aktivní
        Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
        Předvolby
        Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
        Statistiky
        Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
        Marketing
        Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
        Spravovat možnosti Manage services Manage {vendor_count} vendors Přečtěte si více o těchto účelech
        Nastavení preferencí
        {title} {title} {title}