Pochvala – přeceňovaný nástroj výchovy a rozvoje podřízených
Hned na úvod: chválou nepohrdám a opravdu si myslím, že to je důležitý prvek výchovy a rozvoje. Nicméně v poslední době se z ní stal nekriticky uctívaný fenomén, zhuštěný do přístupu „chvály není nikdy dost“. Dámy a pánové, manažeři, milí rodičové, věřte, že ne. Někdy je jí opravdu dost a mnohdy vůbec neplní to, co si myslíme, že díky ní dokážeme. Pochvalu mnozí používají jako brokovnici. Zasypávají nebohé děti či podřízené pozitivní zpětnou vazbou, a ono by bylo mnohem chytřejší s ní zacházet jako s přesně a jemně cíleným zaměřovačem. V následujících řádcích se pokusím jasně vymezit, jak to s pochvalou je, resp. kdy je a kdy není účinná.
Pochvala funguje jen tam, kde je pozitivní vztah mezi chválícím a chváleným. Pokud jste tedy manažer, který se většinu času upřímně o své podřízené nezajímá, máte s nimi špatné či neosobní vztahy a neumíte s nimi sdílet a otevřeně mluvit, raději se o pochvalu ani nepokoušejte. Budete vypadat jako neupřímný, spíše manipulativní týpek. K smíchu i pláči.
Pochvala jako motivátor funguje jen u těch lidí, kteří začínají. Ano, je to lehce logické. Ten, který umí problém zvládnout dobře, nepotřebuje pochvalu pro dosažení excelence. Naopak potřebuje kritickou dobře míněnou a řečenou zpětnou vazbu na detail, který by mohl zlepšit. Pochvala u nováčků a začínajících má pro ně význam v tom, že jim zvedá sebevědomí a odvahu se do řešení problémů dále pouštět.
Přemíra pochvaly vytváří z chválených závisláky na chvále. Neučí je hledat vnitřní důvody se s problémem vyrovnat a vyřešit ho. Vím, že si rozumíme, ale přeci jenom: závislák je ten, který bez dotace drogou není schopen fungovat a většinou ji potřebuje více s více.
Pochvala za výsledek (asi 95% všech běžných pochval) zvyšuje hrdost, ale snižuje chuť výsledek zopakovat. Vytváří totiž dojem „mám hotovo, splněno.“
Pochvala za činnost (minimální % pochval, neboť vyžaduje mnohem větší zapojení se od chválícího do procesu), zvyšuje radost a chuť činnost zopakovat. Pomáhá totiž chválenému odhalit, co dělá tak dobře, že ho to vede k úspěchu.
Závěrem: Pochvala je opravdu fajn, ale udělovaná chytře a s rozmyslem. A na úplný konec ještě nutno podotknout, že v zásadě je chvála spíše znakem vztahově přívětivého prostředí, než kdo ví jak silným a trvale účinným motivátorem.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.