• +420 485 107 711
  • aperta@aperta.cz
    logo-Aperta20+_RGBlogo-Aperta20+_RGBlogo-Aperta20+_RGBlogo-Aperta20+_RGB
    MENUMENU
    • Služby
          • Vzdělávání

            Posilování dovedností – růst profesionality
            Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
            Speciální komplexní programy
            Zajímavosti a inspirativní přednášky
            Online kurzy

            Poradenství

            Transformace organizace
            Analýza firemní kultury
            Assessment/development centrum
            Metody agilního řízení
            Hodnocení výkonu zaměstnanců
            Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
            Metoda 360°
            Psychodiagnostika

            Teambuilding

            Týmová rezonance
            V jiném příběhu
            Nová energie
            Osobní poklady

            Koučink

            Individuální koučink
            Krátkodobý intervenční koučink
            Týmový koučink
            Dlouhodobý rozvojový koučink

            Pevná vůle

            Pevná vůle
    • Služby - nastavit ve STATIC BLOCKS
      • Vzdělávání
        • Posilování dovedností - Růst profesionality
        • Kurzy zaměřené na vnitřní změnu a transformaci
        • Speciální komplexní programy
        • Zajímavosti a inspirativní přednášky
      • Poradenství
        • Transformace organizace, restrukturalizace výkonu
        • Analýza firemní kultury
        • Assessment/development centrum
        • Audit motivačních nástrojů
        • Hodnocení výkonu zaměstnanců
        • Hodnocení spokojenosti zaměstnanců
        • Metoda 360°
        • Psychodiagnostika
      • Teambuilding
        • Týmová rezonance
        • V jiném příběhu
        • Nová energie
        • Osobní poklady
      • Koučink
        • Individuální koučink
        • Krátkodobý intervenční koučink
        • Týmový koučink
        • Dlouhodobý rozvojový koučink
      • Otevřené kurzy
        • JARO 2020
        • LÉTO 2020
        • PODZIM 2020
    • Reference
    • O nás
    • Blog
    • Aktuality
    • Kontakt
    MENU

    2000 slov o transformačním managementu – 3. díl

    V červnu roku 1968 vyšel manifest 2000 slov, který vyzýval ke společenské proměně. Měl obrovský vliv na vzedmutí českého národa. Slova mají sílu. Jako poctu symbolu dějinných změn jsme pro vás připravili čtyřdílný seriál o transformačním managementu, který dohromady obsahuje 2000 slov. I my jsme v roce 2020 na počátku očekávané silné společenské proměny.

    Díl třetí: A co řekneme lidem?

    „Musíme jim k tomu něco říci, vždyť jich se to nejvíce dotkne!“, říká jeden z účastníků řešitelské porady projednávající chystané změny. “Jak to chcete vysvětlit a hlavně, kdo to bude říkat?“, reaguje druhý účastník.

    Komunikace je sítí každé organizace, která vede informace i emoce. Stejně jako je propojením v každém vztahu. Mnohdy emoce významně zabarvují předávané informace, až se obsahové sdělení úplně promění. Samou radostí nás ani nevnímali či vzteky neslyšeli.

    Za více než dvacet let konzultantské práce jsem dospěl k důležitým poznáním při komunikaci změn a o tři z nich bych se rád s vámi podělil.

    1. Proces projasňování je nikdy nekončící aktivita.

    Zkrátka nikdy to nebude všem dostatečně jasné. A to můžeme neustále vysvětlovat, sdílet prezentace na discích, vytvářet informační tabule, zavádět princip otevřených dveří k řediteli …

    Důvodů může být více. Například postojové – nechci tomu rozumět, chybná forma sdělení – nikdo to nepochopil, průběžné změny – stále se něco děje a může to vnést do jasného počasí mraky nesrozumitelnosti. Platí to ještě nebo je to už jinak? Velmi častým projevem je také tzv. princip zdánlivé jasnosti. Pohybujeme se ve firmě dlouho, máme i svůj slovník, některé pojmy stačí naznačit a už všichni víme. Tedy nezdržujme se tím, co je smyslem celé transformace(?). Kdo z nás má jakou roli v projektovém týmu? To přeci každý musí vědět. V takové chvíli je výhodné mít externího člověka, který může říci, že tomu nerozumí. „Tak teď vůbec nevím, jak to myslíte“, říkávám někdy během workshopu a když odpověď je „to je přeci jasné“, je to pro mne výzva k větší vytrvalosti. Nápovědou jsou pro mne i výrazy v obličejích přítomných, které říkají „to jsem rád, že jsem to nemusel říkat já a být za hlupáka“ či „díky, to mi pomohlo“. Doporučuji, buďme pozorní zejména tam, kde vše je nad slunce jasné tak, že už o tom vůbec nemluvíme. Je to jako když někomu, koho mám rád, tuto skutečnost už vůbec neříkám. Je doufám nad slunce jasné, že dělám chybu?

    2. Změny je účelné komunikovat stylem, který respektuje dopady transformace na lidi.

    Jsou-li změny vnímány pozitivně, zdůrazněme přínosy a také to, že to nebude snadné. Tak úplně neplatí, že když se chce, všechno už jde samo. Spíše v tomto kontextu platí pořekadlo: „Samo se to nepostaví.“

    Pokud jsou změny pociťovány negativně, zdůrazněme v komunikaci, co se stane, pokud změny neuděláme. Pocit ohrožení je mnohem silnější motivátor, než pocit radosti. Nemusíme nutně lidi příliš strašit, mnohdy stačí pojmenovat logicky provázaná fakta.

    3. Využijme principu zlatého kruhu.

    Tento princip zpopularizoval v posledních letech Simon Sinek. Tedy, začněme prezentace od smyslu – proč? a pokračujme k cestě – jak? a zpřesněme dráhu změn konkrétními kroky – co?

    Smyslem, inspirováno předchozím bodem, může být to, co nám to přinese i čemu se vyhneme.

    Míra podrobnosti ve sdělování způsobu transformace je dána jednak možností přesně naplánovat jednotlivé kroky a také typem naši kultury. Je-li u nás zvykem na všechno dávat „návody“ a interními směrnicemi popisovat, co kdo má, musí dělat, pak tlak na tento způsob komunikace bude i nyní. Ze zkušenosti vím, že negativní stránkou tohoto pojetí, krom skutečnosti, že ne všechno se dá takto podrobně předpovědět a naplánovat, je i posilování pasivity lidí. Ti čekají, „…až nám někdo přesně řekne, co od nás chce a namotivuje nás k tomu.“ V takové situaci začněme komunikačně od změny postojů a „nebude to také lahké“, jak zpívá Richard Mūller.

    Související články:
    1. díl – Transformační management a životaspráva
    2. díl – Princip trychtýře
    4. díl – Kdy už bude konec?

    Související služby: TRANSFORMAČNÍ MANAGEMENT

    Michal Knězů Mrvka

    jednatel poradenské a vzdělávací společnosti Aperta, s.r.o

    Sdílet

    Další příspěvky

    21. března 2023

    Pochvala – přeceňovaný nástroj výchovy a rozvoje podřízených


    Číst dále
    5. ledna 2023

    Faktory ovlivňují práci týmu II. – Introverze a extraverze


    Číst dále
    28. listopadu 2022

    O rukavicích


    Číst dále

    Aperta, s.r.o.

    Lužická 1157/30 Liberec 1, 460 01
    aperta@aperta.cz
    +420 485 107 711

    Aperta newsletter

    Pokud vás informace na našem webu zaujaly, můžete se jednoduše zaregistrovat k jejich odběru emailem.



      • Ochrana osobních údajů
      • Předvolby souboru cookies
      2023 © All Rights Reserved Aperta, s.r.o. | tvorba webu SEMTIX.cz
        Spravovat Souhlas s cookies
        Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
        Funkční Vždy aktivní
        Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
        Předvolby
        Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
        Statistiky
        Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
        Marketing
        Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
        Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
        Zobrazit předvolby
        {title} {title} {title}